قصه خوانی

چکیده اقدام : 

در کتابخانه کلاس موضوعات مختلف علمی،آموزشی،داستان و … وجود دارد و دانش آموزان بسته به سطح فرآیند روانخوانی به کتابهای سطوح بالاتر دست پیدا می کنند.

به دانش آموزان کلاس دوم هرشب یک کتاب و در تعطیلات آخر هفته ۳ کتاب  به عنوان تکلیف شب ارائه می شود به طوری که در هر هفته میانگین ۷ ساعت را به کتابخوانی و روانخوانی می پردازند.

بچه ها در مورد کتاب مورد نظر صحبت می کنند و سطح روانخوانی آنها نیز ارزیابی می گردد.

با توجه به سرفصل درس فارسی هرهفته یک موضوع محور کار قرار می گیرد.

اهداف قصه گویی :

  • گسترش رشد زبان
  • انتقال تجارب زندگی به دیگران
  • آشنایی با ادبیات قومی تقویت زمینه‌های برنامه درسی
  • افزایش مهارت گوش دادن
  • ارضا کردن حس کنجکاوی
  • رشد قدرت تخیل کودکان
  • کمک به پرورش قدرت بیان و عواطف و افکار کودکان
  • تقویت و پرورش نیروی تخیل در کودکان
  • تحریک قوه ی ابتکار و ابداع در کودکان
  • ایجاد عشق و علاقه به ادبیات در کودکان
  • رشد اعتماد به نفس کودک و علاقمند ساختن او به آزادی و عدالت اجتماعی
  • برآوردن نیازهای عاطفی کودک
  • آشنایی با صفات پسندیده و بیزاری از کارهای ناپسند

نتیجه گیری

قصه گویی برای کودکان باعث افزایش سطح هوش اجتماعی آنها و نقشی اساسی در شکل دهی به شخصیت انها دارد. قصه گویی سنتی است که از قدیم وجود داشته و والدین و اجداد ما همواره برای کودکانشانن قصه می گفتند این سنت اکنون نیز به ما رسیده است.

محقق

مینا کاشانی نژاد