قصه خوانی
چکیده اقدام :
در کتابخانه کلاس موضوعات مختلف علمی،آموزشی،داستان و … وجود دارد و دانش آموزان بسته به سطح فرآیند روانخوانی به کتابهای سطوح بالاتر دست پیدا می کنند.
به دانش آموزان کلاس دوم هرشب یک کتاب و در تعطیلات آخر هفته 3 کتاب به عنوان تکلیف شب ارائه می شود به طوری که در هر هفته میانگین 7 ساعت را به کتابخوانی و روانخوانی می پردازند.
بچه ها در مورد کتاب مورد نظر صحبت می کنند و سطح روانخوانی آنها نیز ارزیابی می گردد.
با توجه به سرفصل درس فارسی هرهفته یک موضوع محور کار قرار می گیرد.
اهداف قصه گویی :
- گسترش رشد زبان
- انتقال تجارب زندگی به دیگران
- آشنایی با ادبیات قومی تقویت زمینههای برنامه درسی
- افزایش مهارت گوش دادن
- ارضا کردن حس کنجکاوی
- رشد قدرت تخیل کودکان
- کمک به پرورش قدرت بیان و عواطف و افکار کودکان
- تقویت و پرورش نیروی تخیل در کودکان
- تحریک قوه ی ابتکار و ابداع در کودکان
- ایجاد عشق و علاقه به ادبیات در کودکان
- رشد اعتماد به نفس کودک و علاقمند ساختن او به آزادی و عدالت اجتماعی
- برآوردن نیازهای عاطفی کودک
- آشنایی با صفات پسندیده و بیزاری از کارهای ناپسند
نتیجه گیری
قصه گویی برای کودکان باعث افزایش سطح هوش اجتماعی آنها و نقشی اساسی در شکل دهی به شخصیت انها دارد. قصه گویی سنتی است که از قدیم وجود داشته و والدین و اجداد ما همواره برای کودکانشانن قصه می گفتند این سنت اکنون نیز به ما رسیده است.
محقق
مینا کاشانی نژاد